מתקופת ליווי ועד ביטוח: דברים שכל נהג חדש צריך לדעת

זאב נחמנזון  יט אלול, תשפ  9/8/2020

רישיון נהיגה חדש מלווה בהתרגשות רבה עבור הנהג הטרי אך עם זאת, גם בחששות רבים – בעיקר עבור ההורים. אז איך ניתן להתמודד איתן נכון וכיצד על הנהג החדש לנהוג, תרתי משמע, בשלל המצבים הלא מוכרים בכביש? המדריך לפניכם
.......................

מתקופת ליווי ועד ביטוח: דברים שכל נהג חדש צריך לדעת

צילום: shutterstock

קבלת רישיון נהיגה לראשונה, מביאה עימה התרגשות רבה וכן תחושת בגרות לה חיכה הנהג הצעיר החדש מזה זמן רב. היא מאפשרת לו להתנייד לכל מקום שרק ירצה – גם לאזורים חדשים אותו לא הכיר קודם לכן, לנצל הופעתן של הזדמנויות חדשות ובעיקר – עצמאות רבה.

עבור ההורים, הופך העניין לאתגר לא פשוט שכן רובנו ער לכך שנהגים חדשים, לעיתים בעל כורחם, הם פחות מקצועיים ומנוסים ונהיגתם עשויה אף להוות סיכון הן לסביבה והן לעצמם. במידה מסוימת אנו משחררים אותם ומפקידים בידיהם וברגליהם אחריות גדולה, אך עדיין קיים חשש גדול שמשהו רע עלול להתרחש בשעה שהם עולים הכביש. תחושה זו מלווה אותנו תקופה לא קצרה – לפחות עד שהם צוברים את הניסיון והביטחון הראויים הדרושים לנהיגה.

גם מערכות החוק והאכיפה החלו לנקוט בצעדים משמעותיים כדי להגביל מצד אחד את הסיכון ומאידך, לספק לנהגים החדשים ולסביבתם רשת ביטחון שתצמצם את הפגיעות והנזקים שעלולים להיגרם. אל החוק הצטרפו בנוסף גורמים מסחריים ועסקיים העוטפים את שוק הרכב, שמטרתן להקל בפרט על ההורים ולאפשר להם תשלומים נוחים יותר.

אז בין אם אתם נהגים חדשים ובין אם הורים מודאגים, לפניכם מגוון כללים והמלצות רלוונטיים שכדאי להכיר ויעזרו לכם לצלוח תקופה זו בצורה המיטבית.

מקיף, הכי מקיף שאפשר

רכישת פוליסת ביטוח לרכב, מלווה בשיקולים עיקריים הנעים סביב ערך הרכב, גובה הכיסוי ואופן השימוש בו, המסייעים לנו לבחור בסופו של דבר את הביטוח שנכון ביותר עבורינו. עם הגעתו של הרכב לידיו של נהג חדש, פוליסת ביטוח מקיף לרכב היא המתאימה והמומלצת יותר במקרה זה, שכן הרבה מעבר לשמירה על חיי אדם שנכללים בביטוח החובה – היא מכסה גם מפני נזקים אפשריים כדוגמת מראות מרוסקות, נזקי פח, פגיעות בתחתית הרכב ואף פגיעות שלדה, שבמידה ואכן יתרחשו – עלותם גבוהה במיוחד. מאחר והסבירות שנהג חדש – שאינו בקיא דיה בכללי הנהיגה, יהיה מעורב בהסבת נזקים כאלו גבוהה בהרבה מזו של נהג מנוסה, קיימות פוליסות ייעודיות עבורו שעל אף שהן צפויות להיות יקרות יותר מאלו הקיימות, ההגנה והכיסוי אותם הן מספקות משתלמים במיוחד.

עקב כך וכדי להתאים את עצמן לדרישות השוק הללו, מציעות כיום חברות הביטוח פתרונות ייחודים מתאימים רבים שבין הבולטים שבהם הוא פוליסת ישיר צעיר, המאפשרת תשלום וכיסוי לפי ימים בהם נוהג ברכב הנהג הצעיר החדש. בכל מקרה שלא יבוא, כל עוד הנהג חדש, אפשרו לו ולעצמכם את השקט המתבקש ברכישת פוליסה נכונה.

מצב נהיגה כמצב טיסה

בעת נהיגה, על הטלפונים הסלולריים להיות מחוץ לתחום – ככה פשוט. על אף שכיום שולטים הצעירים היטב בטלפון החכם שברשותם וכן בכלל האפליקציות והטכנולוגיות הקיימות, אין זה אומר שהדבר נכון גם לזמן נהיגה או חמור מכך, שישלטו מספיק טוב בנהיגה עצמה. אחוז ניכר מתאונות הדרכים בשנים האחרונות מערב שימוש בסלולר בזמן נהיגה ולעתים המחיר שנגבה הוא יקר מנשוא. חוסר ניסיונם של הנהגים הצעירים מעלה אף יותר את הסיכויים להתרחושתן של תאונות אלו ועל ההורים, לדאוג להשאירם קטנים ככל שניתן.

ליווי צמוד

עם קבלת רישיון הנהיגה, מוגדר הנהג לפני החוק כנהג חדש. ברוב המקרים, אם גילו מתחת ל- 24 – יוגדר כנהג חדש צעיר, הגדרה המלווה בהגבלות חשובות נוספות. במשך חצי שנה החל מיום הוצאת הרישיון, מחוייבת נהיגתו בליווי של נהג מבוגר ומנוסה ברכב: בשלושת החודשים הראשונים על הליווי להיות בכל שעות היממה ובשלושת החודשים הבאים רק בין השעות 21:00 ל-06:00. כמו כן, על תקופת הליווי הדרושה לכלול 50 שעות מצטברות בהן תתבצע נסיעה הן בכבישים עירוניים והן בדרך שאינה עירונית.

בנוסף לתקופת הליווי הדרושה, אינו רשאי נהג חדש צעיר להסיע במהלך תקופה זו יותר משני נוסעים ברכב. על אף שישנו קושי רב באכיפת ההגבלות הללו, כדאי להקפיד בכך וכן בקיומן של ההגבלות ולא להקל בכך ראש שכן הן נכתבו על בסיס נתונים קיימים ונועדו להגן על ילדינו ועלינו.

אין קיצורי דרך

פרמטר חשוב ואף הכרחי בעת הנהיגה בכביש הוא הקפדה על חוקי התנועה ושמירתם. ציות לתמרורים ולחוקי תנועה, שמירת מרחק, תחזוקה ונהיגה ברוגע ובביטחון יבטיחו שנהיגתו של הנהג הצעיר תהיה בטוחה וזהירה יותר. עבור ההורים מביניכם, מומלץ לנהל שיחה עם הנהג הצעיר ולהסביר על האחריות המוטלת על כתפיו ועל חשיבותה. גם אם נראה לפעמים כי אינם מקשיבים או מעבדים את חשיבות הדברים – בסופו של צפוי הדבר לחלחל בהם ולשמור על כולנו.

לסיכום, עם קבלת רישיון הנהיגה מגיעה גם אחריות רבה המוטלת על כתפיו של הנהג הצעיר החדש. כדי להבטיח שהנהיגה תהיה טובה, בטוחה וזהירה יותר, מומלץ להקפיד על כללי הזהירות וחוקי התנועה השונים, לגלות סבלנות רבה ולכל מקרה שלא יהיה – לדאוג עבורו מבעוד מועד לפוליסת ביטוח רכב מתאימה שתבטיח כיסוי מפני נזקים אפשריים, לפחות עד שיצבור ניסיון מספק.